Monday, November 2, 2015

Smiley zonder gezicht


Evaluatie: Productevaluatie

Doelgroep: Elke graad
Materiaal: Lege smiley, stift, een handdoekje
Uitleg techniek:
Elke leerling krijgt een lege smiley en een stift. Je vraagt dan aan de leerlingen om een gezicht te tekenen over hoe zich zich voelen met hun eindwerk. Daarna vraag je aan iedereen om zijn/haar smiley in de lucht te steken. Vraag ook of er iemand zijn/haar smiley wil uitleggen. Ook is dit een goede manier om te zien aan wie je nog extra vragen kan stellen. Vb: waarom kijkt jouw smiley droevig, waarom heeft jouw smiley sterretjesogen, waarom steekt jouw smiley zijn tong uit, ...

Verklaring keuze:
Ik verkies lege smileys in tegenstelling tot voorgedrukte smileys zodat leerlingen hun eigen creativiteit de vrije loop kunnen laten. Zo kunnen ze eventueel ook kleine details toevoegen waar ze iets over willen vertellen. Ook vind ik deze opdracht belangrijk omdat kinderen zo over hun gevoelens leren praten.
Ik heb deze werkvorm uitgetest in het eerste leerjaar en merkte dat er wel nog wat moeite was. Alle leerlingen hadden een vrolijke emoticon getekend die er zo uit zag: =) Daardoor hing er veel af aan mijn vragen. Zo vroeg ik naar: waarom maakt dit je blij, wat vind je het mooiste, is er iets wat je wilt veranderen, ... Na deze vragen, kreeg ik wel betere feedback maar ik denk dat deze werkvorm ook nog vaak geoefend moet worden zodat leerlingen gerichter kunnen evalueren over het product.

No comments:

Post a Comment