Sunday, December 27, 2015

De hoeden van Bono

Evaluatie: Proces en product
Doelgroep: Vanaf het tweede leerjaar
Materiaal: Hoeden van Bono
Uitleg techniek:
Elke kleur hoed heeft een ander denkpatroon, zo heb een een objectieve hoed, een positieve hoed, een negatieve hoed, ... De kinderen moeten dus een bepaald denkpatroon aannemen en zo terugblikken op het proces en het product. Moesten de kinderen moeilijk op gang komen, hangen er op de achterkant van de hoeden enkele vragen die bij deze denkwijze past, zodat er toch een conversatie tussen de kinderen kan plaatsvinden.

Verklaring keuze:
Ik heb deze techniek gekozen omdat hier geen echte sturing van de leerkracht bij komt kijken. Hier krijgen de leerlingen enkele vragen waarop ze een antwoord moeten bedenken die eventueel betwist kunnen worden door medeleerlingen. De vragen zorgen er ook voor dat er erg diepgaand gekeken wordt naar wat er precies gedaan is tijdens de afgelopen activiteit. Enkele vragen die aan bod komen:
  • Wat hebben we allemaal gedaan?
  • In welke volgorde hebben we de opdrachten uitgevoerd?
  • Wat ging goed en hoe kwam dit?
  • Wat liep minder?
  • Hoe voelde ik mij tijdens de activiteit?
  • Wat kan ik de volgende keer anders doen?

No comments:

Post a Comment