Sunday, December 27, 2015

Wasspelden-jive

Evaluatie: Proces
Doelgroep: Alle graden
Materiaal: Een wasspeld per leerlingen
Uitleg techniek:
Aan het begin van een muzische activiteit geef je aan elke leerling een wasspeld die zij aan hun kledij vastmaken. Hoe hoger de wasspeld hangt, hoe meer plezier zij beleven. Hoe lager de wasspeld, hoe minder plezier. Tijdens de activiteit mogen de leerlingen de wasspeld zo veel als ze willen verhangen om aan te tonen aan de leerkracht. Wel is het de eerste keren aangewezen dat de leerkracht van tijd tot tijd zegt om nog eens aan de wasspeld te denken want deze zou wel eens vergeten kunnen worden.

Verklaring keuze:
Bij deze techniek komt niet veel extra kijken waardoor je dit op heel wat momenten kan toepassen. Ik vind dit ook een erg gemakkelijke manier van evalueren want je ziet onmiddellijk bij welke kinderen het beter of minder gaat. Dit geeft dan ook aanknopingspunten om in dialoog te gaan. Enkele vragen die je hierbij kunt stellen zijn: Waarom hangt de wasspeld net op die plaats, wat zou er moeten veranderen om de wasspeld hoger te krijgen, wanneer hing de wasspeld het hoogste, wanneer op het laagste, waarom net op dat moment, ...

No comments:

Post a Comment