Sunday, December 27, 2015

Vlieger

Evaluatie: Proces en product
Doelgroep: Vanaf het tweede leerjaar
Materiaal: Pen en papier
Uitleg techniek:
Ieder kind krijgt een blad papier waarop ze zowel iets over het proces als over het product schrijven. Ook schrijven ze feedback naar de leerkracht toe als ze dit nodig achten. Daarna wordt het blad omgevouwen tot een vlieger, worden alle vliegers gegooid doorheen het klaslokaal en nemen de kinderen een willekeurige vlieger weer op. Daarna worden de vliegers één voor één voorgelezen en mogen de leerlingen vertellen of ze al dan niet akkoord gaan met de stellingen die op de vlieger staan en waarom.

Verklaring keuze:
Ik kies deze methode omdat hier toch een speels element aan te pas komt. Ik ken kinderen die gek zijn op vliegertjes vouwen, dus dit kan een stimulans zijn om beter te evalueren. Ook zijn er twee evaluatiemomenten ingepland. Zo moeten ze eerst individueel en anoniem evalueren, maar achteraf moeten ze ook nog eens evalueren aan de hand van iemand anders evaluatie. Dit zorgt er ook voor dat er meer diepgang komt in het evalueren. Net zoals bij alle andere evaluatievormen kan je hier ook extra verdiepende vragen stellen moest dit nodig zijn.

No comments:

Post a Comment