Friday, January 8, 2016

Actieplan Hollebeek

Ik vrees dat ik geen enkele grote tip kan geven om het muzisch schoolklimaat op de Hollebeekschool te veranderen. Alles wat aanwezig moet zijn om een muzische school te zijn, is ook daadwerkelijk aanwezig. Zo kunnen de leerlingen tijdens de speeltijd muzisch aan de slag aan de krijtborden en het toneeltje. Daarnaast werkt de school met een jaarthema dat ook duidelijk leeft op de school. Zo worden er maandelijks toneeltjes opgevoerd en worden er ook lessen gepland die met dit toneel te maken hebben. Daarnaast blijven ze niet vastzitten aan het jaarthema, maar gaan ze ook aan de slag met periodethema's. Iets wat voor een goede afwisseling zorgt bij de leerlingen.
Ook heeft elk leerjaar een evaluatiekoffer en een muzisch rapport. Van het muzisch rapport wordt gretig gebruik gemaakt, van de evaluatiekoffers iets minder. Op zolder staan naast deze koffers ook dozen vol verkleedgerief en muziekinstrumenten die gebruikt worden in verschillende lessen.
Op het einde van het jaar wordt ook een schoolfeest gegeven dat muzisch ingekleed wordt. Ook houdt het zesde leerjaar elke maandagnamiddag een muzische carrousel. Daarnaast staat er op de schoolsite ook ontzettend veel foto's van muzische lessen waarvan geen product in de school opgehangen kan worden.
Als ik toch iets van actiepunten zou moeten meegeven is het het volgende:
  • Iets meer gebruik maken van de evaluatiekoffers. Er is heel veel tijd gestoken in deze koffers en tijdens de anderhalve maand dat ik op deze school aanwezig ben geweest, heb ik ze nog niet zien verschijnen. Ik heb wel enkel het eerste leerjaar geobserveerd, dus weet ik niet hoe dit zit in de andere jaren, maar bij de muzolessen in het eerste leerjaar kunnen deze zeker meer ingezet worden.
  • Er wordt heel veel klasoverschrijdend gewerkt, maar niet graadoverschrijdend. Dit kan ook een meerwaarde zijn voor de leerlingen om te leren van kinderen die een klas lager of hoger zitten dan zijzelf. 

No comments:

Post a Comment