Tuesday, January 12, 2016

Muzodag 6: Dworp dag 1

Feedback spel
Op de campus hadden we al twee dagen de tijd gekregen om ideeën te verzamelen om een muzisch spel in elkaar te steken. Vandaag was dan eindelijk het moment om het spel voor te stellen aan onze medestudenten die ook voor de 2de graad een spel moesten uitwerken. Na elke groep mochten de andere ook enkele vragen stellen en eventuele tips geven.
Wij hadden het spel Monopoly omgevormd tot een muzische monopoly. Zo kregen de groepjes een startkapitaal waarmee ze gronden konden kopen. Het doel van ons spel is om als eerste een puzzel te vervolledigen. Je kan een grond krijgen door deze te kopen (en het geld in de pot te leggen) en de opdracht goed uit te voeren. Als de leerlingen een grond kopen, krijgen ze een puzzelstuk. Als ze een straat vervolledigen, krijgen ze nog een extra puzzelstuk. Wie als eerste bijvoorbeeld 6 puzzelstukken heeft, is gewonnen.
We werken rond 4 muzische domeinen: Beeld, media, muziek en drama. Er zijn 8 straten te verkrijgen in monopoly, dit behouden we, en elke straat krijgt zijn eigen deeldomein. Voor elk deeldomein zijn er dus 2 straten te verkrijgen. Daarnaast zijn er bij monopoly ook kanskaarten. Dit behouden we ook waarbij groepjes van gronden kunnen wisselen om straten te verkrijgen, of om geld te krijgen van anderen. Ook gaan we de gevangenis inkleden in het thema, hier moeten ze een korte opdracht uitvoeren om weer verder te mogen.

Als tips/vragen kregen we:
·         Wat te doen als een groepje op een aangekocht domein komt?
Dit deel van monopoly hadden we volledig over het hoofd gezien. Dit willen we er zeker nog in steken. Hierbij hadden we gedacht om het groepje een korte opdracht te laten uitvoeren en een boete te laten betalen. Zo behouden we toch de regels van het originele spel.
·         Puzzelstukken weglaten
Als tip kregen we om de puzzelstuken weg te laten omdat ze dan zowel een puzzelstuk als een grond zouden krijgen. Dit is een beetje dubbel. Ofwel nemen we gronden, ofwel nemen we puzzelstukken, maar niet alle twee. We hebben als groep besloten dat we het enkel bij gronden gaan houden en dat het doel van het spel dan is: het meeste gronden verzamelen.

Inkleding
Na het voorstellen van de spelen, moesten we gaan samen zitten per school om een thema en toneel uit te denken om de school enthousiast te maken.

Thema: magie
Over het thema werd niet lang gediscussieerd. Zo zijn we met een paar grote Harry Potter fans (waaronder mezelf) en stelde één van ons het thema magie voor. Hiermee gingen we eigenlijk allemaal unaniem akkoord. Daarna begon er een korte brainstorm wat we met dit thema allemaal kunnen doen tijdens de opdrachten en het toneel. Zo kwamen we op het idee om al met goede en slechte personages te spelen. Vermits het thema dit jaar ook spelen was, gingen we beide combineren. Zo kwamen we op het idee om rond een pleziermeter met magisch zand te werken. Hieruit volgde dan dat ’s ochtends de meter leeg zou zijn en dat wij samen met de kinderen deze meter zouden moeten vullen. Het magische zand zouden we maken met gekleurd zout, omdat dit voor mooie effecten zorgt. De pleziermeter zou dan bestaan uit enkele flessen die aan elkaar hangen. Hierna gingen we ook al eens brainstormen over wat er precies in het toneeltje zou komen en wie hierin wou meespelen.

Startmoment: Hier zouden er enkelen aan het spelen zijn waarbij de pleziermeter ook aanwezig is. Op een gegeven moment komen de slechte deze pleziermeter stelen en er een vloek over uitspreken zodat de pleziermeter volledig leeg is. Het is dan aan de leerlingen om heel veel plezier te maken en de pleziermeter weer te vullen met magisch zand.
Tussenmoment: Net voor de middag zouden we al eens kijken hoeveel magisch zand de kinderen verzameld hebben. Ook zouden de slechten weer langskomen om er op te wijzen dat er nog heel veel werk is en dat we extra veel plezier moeten maken in de namiddag.
Slotmoment: Na dat al het zand in de meter gegoten is, merken we dat er net niet genoeg zand aanwezig is. Maar misschien hebben de leerlingen wel een spreuk zien hangen die de meter volledig vol kan maken. Na deze spreuk gezegd te hebben, wordt de meter volledig aangevuld en kan iedereen weer plezier maken.
Dit was nog maar een korte brainstorm die we met heel de groep uitgewerkt hebben. Daarna hebben we nog taken binnen de groep inkleding de rollen verdeeld. Zo zouden er enkele magisch zand kleuren, anderen maken de pleziermeter en de toneelgroep maakt het toneeltje concreter.

Selfietocht
Als namiddagactiviteit kregen we een kruiswoordraadsel waarbij 10 woorden ingevuld moest worden. Deze woorden kon je verzamelen door enkele korte muzische opdrachten uit te voeren. Deze moesten ook opgenomen worden door foto of video. De eerste 3 groepjes die alle opdrachten uitgevoerd hadden, kregen een prijs. Dit zorgde voor competitie tussen alle groepjes. Zelfs zo veel competitie dat er één groepje vals speelde door een opdracht te verstoppen onder bladeren. Wat sommigen toch niet doen om te winnen, terwijl de opdrachten wel centraal stonden bij dit spel.
De 10 opdrachten:
  1. Bespreek welk beroep je wou doen, moest je niet voor leerkracht gaan. Maak hierna ook een bodypercussie van en film dit.
  2. Neem minstens 2 woorden van 2 lettergrepen en wissel daarna de lettergrepen van plaats zodat je nonsenswoorden verkrijgt. Maak daarna met deze woorden een spreekkoor.
  3. Maak een nieuw standbeeld, beginnend van een bestaand standbeeld.
  4. Maak een foto waarbij minstens één iemand een huisdier nadoet.
  5. Schrijf eerst 8 zinnen op waarbij volgende zaken aan bod komen: wie, wat, waar en waarom. Maak daarna een slaapverhaaltje waarbij verschillende onderdelen van verschillende zinnen aan bod komen.
  6. Zoek een vakantiebestemming uit een brochure en maak hier een pakkende slogan rond.
  7. Bespreek hoe jouw droomhuis er uit ziet en maak dit daarna met blokken na.
  8. Neem enkele familiefoto’s. Zorg dat deze zeker aan bod komen: een vrolijke foto, een boze foto en een foto waar kinderen aanwezig zijn.
  9. Maak een woordslang van minstens 20 woorden en beeld de eerste en de laatste letter van deze woordslang uit met je lichaam.
  10. Maak foto’s van verschillende ontmoetingen.
Deze opdrachten duren niet lang maar brengen leerlingen wel muzisch in beweging. Deze opdrachten kunnen we ook in onze muzische monopoly steken.

No comments:

Post a Comment