Friday, January 8, 2016

Muzisch schooklimaat Hollebeek

Indrukken op school

Als je de school binnenkomt, sta je onmiddellijk op de speelplaats en hier zie je aan je rechterkant een krijtbord hangen waar de leerlingen zich op kunnen uitleven tijdens de speeltijden. Ook staan er nog kerstbomen op de speelplaats die voorzien van versieringen die door de kinderen zelf gemaakt zijn. Daarnaast zien we grote schilderijen hangen over de vorige jaarthema's. Ook is er al een nieuwe witte plaats bevestigd waar het nieuw jaarthema opgeschilderd zal worden door een groepje leerlingen later dit jaar. Ook merk ik dat er aan enkele ramen pictogrammen hangen over gezond eten en op een gezondere manier naar school komen. Deze pictogrammen werden getekend door het zesde leerjaar.


Als we even verder wandelen naar de kleine speelplaats van het eerste en tweede leerjaar, valt mij onmiddellijk iets op. Deze speelplaats is vernieuwd net na het herfstverlof, en ook hier hebben ze enkele muzische aanpassingen gemaakt. Zo hangt hier ook een krijtbord en is er zelfs een klein toneeltje aanwezig. Hier worden de kinderen uitgenodigd om een stuk op te voeren. Ik heb het nu niet kunnen observeren, maar ik denk dat dit wel erg veel aandacht trekt van onze jongste kinderen.
Weer binnen valt me op dat er verschillende prikborden ophangen waar de leerlingen al werkjes hebben opgehangen. Ook staat het liturgisch jaar hier op aangeduid, en er zijn zelfs nog lege borden die thematisch ingevuld worden door de klassen. Daarnaast merk ik ook op dat elke klas een speelkoffer heeft waarmee elke speeltijd gespeeld wordt. Zo heeft het tweede leerjaar deze week kennis gemaakt met spelletjes van vroeger, deze zijn daarna ook toegevoegd aan de speelkoffer.
Als laatste ben ik een kijkje gaan nemen op de zolder waar er een computerklas in. Hier zijn 20 laptops en een beamer tot beschikking. Hier komen de klassen elke week eens langs voor een les media of ICT. Sommige klassen zijn ook voorzien van een smartboard waar ook media wordt op geïntegreerd. Op zolder staan ook veel koffers met veel verkleedkledij in. Daarnaast zijn er ook een pak instrumenten aanwezig en voor elk jaar staan er muzische evaluatiekoffers.





Jaarthema
De Hollebeekschool werkt elk jaar rond een jaarthema en dit jaar is het "binnenste buiten", gebaseerd op de film "inside out". Dit schooljaar gaan ze zich verdiepen in de gevoelens. Hierbij hebben ze al verschillende muzolessen gekregen. Ook hangt het jaarthema op in elke klas met de bijhorende mannetjes: happy, sed, boos en beng. Elke maand wordt de maand gestart met een schooltoneel waarbij deze mannetjes de hoofdrol spelen. Ook staat elke maand in een ander thema. Zo staat januari volledig in het teken van vertrouwen en geloven in jezelf. 



De school werkt zowel met een jaarthema als periodethema's. Zo hebben ze ook al rond halloween, de sint, het milieu en afval gewerkt. Dit is dan ook erg duidelijk te merken aan de versiering in de gangen, aan de muren en aan de ruiten. Zo heeft het vijfde leerjaar onlangs rond het thema "saved by the bell" gewerkt, en dit is nog steeds duidelijk aan hun klas.




Leerlijn
De school vindt het erg belangrijk dat er tijdens een muzoles maar aan maximum 2 doelen gewerkt worden, namelijk een doel rond beschouwen en een doel rond creëren. Ze kiezen hiervoor omdat ze vinden dat de leerlingen dan erg verdiepend aan de slag gaan met dit doel in plaats van oppervlakkig met verschillende doelen. Zo heeft de directie een lijst opgesteld aan welke doelen de leerjaren zeker moeten werken per doel op een schooljaar tijd. Zo hebben leerlingen die 6 jaar bij hen op school gezeten hebben, zeker aan alle doelen voldoende en verdiepend genoeg gewerkt. Daarnaast zijn er ook nog extra doelen waaraan kan gewerkt worden. Dit alles wordt online bijgehouden in een dropboxdocument. Dit is ook een erg handig instrument voor de volgende leerjaren want zo zien zij aan welk doel er vergeten werken is het schooljaar ervoor. Het is dan de taak van die leerkracht om zowel de vergeten doelen van het jaar daarvoor plus zijn eigen doelen te integreren dat schooljaar. Met dit systeem werkt de school nog niet erg lang, maar ik denk dat het wel zijn vruchten zal afwerpen na enkele jaren.
Daarnaast is er elk schooljaar een schoolfeest waar de leerlingen een optreden geven. Vorige jaren was dit altijd een deel drama en een deel dans opgevoerd door de verschillende klassen. Vorig schooljaar hadden ze geopteerd voor een vrij podium waarbij kinderen die graag iets opvoeren, vrij waren in te doen wat ze wouden. Ik vind beide ideeen goed omdat bij een vrij podium de kinderen hun fantasie de vrije loop mogen laten, maar niet alle leerlingen komen aan bod en zijn dan niet allemaal muzisch bezig. Terwijl bij het toneel iedereen wel aanbod komt, maar dat het vooral erg gestuurd zal zijn door de leerkrachten. Er zullen wel inbrengen van de leerlingen inzitten, maar de basis komt van het schoolteam.
Als laatste is mij ook verteld dat er elk rapport ook een muzisch rapport gegeven wordt waarbij zowel de leerling als leerkracht mag reflecteren en beoordelen over de opdrachten. In het eerste leerjaar wordt dit gedaan aan de hand van smileys, bij de andere jaren is dit voornamelijk met een vragenlijst. Ook wordt er elke maandagnamiddag een muzische carrousel gedaan in het zesde leerjaren waarbij alle klassen bij elke leerkracht komen voor een muzische opdracht. Het kan zijn dat deze maar 1 namiddag duurt, maar bij grotere opdrachten is het al voorgevallen dat de carrousel over meerdere namiddagen loopt. Bij feestdagen wordt er ook een muzische carrousel gedaan in andere jaren. Zo heeft het eerste leerjaar dit al gedaan rond het thema sint en het thema Halloween.

No comments:

Post a Comment