Monday, January 4, 2016

Muzodag 1: Introductie


8u45 - 9u: Intro module

Vandaag werden we om kwart voor 9 in het SteM verwacht voor de start van onze module. Daar aangekomen werden we opgewacht door 2 kaartenmannetjes en 1 kaartenvrouwtje.
"Welkom in de module muzische school. Zoals je misschien wel al gezien hebt, staan de komende twee weken in het thema van spelen. Je mag zo dadelijk bij één van ons komen en dan krijg je een kaartje met de groepsindeling op."
Zo gezegd, zo gedaan ging ik een kaartje halen bij een kaartenmannetje. Ik had de rode klaveren vier. Door de rode kleur van mijn speelkaart wist ik dat ik moest beginnen met de expo rond speelvogels. Daarnaast wist ik ook al dat ik op woensdag en donderdag in een groep zal zitten met personen die ook klaveren getrokken hebben. Als laatste kan ik uit deze kaart afleiden dat ik nog een groepsopdracht moet doen samen met diegene die het cijfer 4 op hun kaartje staan hebben.
Ik vind dit een erg originele manier om groepjes in te delen. Ik denk dat hier wel veel werk bij komt kijken om ervoor te zorgen dat de groepjes een goede verdeling hebben, maar ik vind het erg doeltreffend want er zijn 3 verschillende groepen mogelijk met slecht 1 kaartje.

9u - 11u: Expo speelvogels
We starten de dag met een bezoek aan de tentoonstelling "speelvogels" die op dat moment (nog tot 17 januari) aanwezig was in het SteM.
Het was onmiddellijk duidelijk dat de expo over spelen ging. Bij de binnenkomst zag je verschillende kledingstukken en speelgoed liggen. Ook werden we begroet door grote kleurrijke kubussen waarmee je de fantasie van kinderen (en volwassenen) kan prikkelen. Bij deze kubussen moest je drie voorwerpen bij elkaar plaatsen zodat deze een situatie vertelden. Zo was er een helm, een drakenpoot en een ijzeren schoen. Dit zou dan een stoere ridder zijn, maar als de drakenpoot voor een schild met een hart op werd ingewisseld, had je opeens een vrouwelijk ridder. 
In deze hal stond ook een kunstwerk van een pop genaamd Vaast. Hierbij kregen we de vraag: Als je een stuk speelgoed zou zijn, wat zou jij dan zijn en waarom?
Ik zou graag een strandbal zijn.
Ik ga op die manier altijd mee naar zee, naar het zwembad of mee op vakantie. Ook word ik geassocieerd met het water. Toen ik vroeger nog een klein meisje was, was ik een heuse waterrat en het liefste van al ging ik dan ook met mijn strandbal spelen in het meer op "de ster".


Hierna liepen we verder naar de grote hal waarbij we eerst even moesten stil staan bij de bekendste feesten waarbij je cadeautjes krijgt, namelijk: kerst, Pasen, sinterklaas, je eigen verjaardag. Ook hierbij moesten we uitleggen waarom je voor dat feest gekozen had. Ik had hierbij kerst gekozen omdat ik erg hou van de gezelligheid. Samen zijn met de familie en de leuke kerstverlichting die toch zeker een maand blijft hangen. Dat vind ik het beste aan Kerstmis, en niet zo zeer de pakjes die erbij komen.
Hierna kregen we nog een rondleiding doorheen heel de expo, zo waren er enkele spelen aanwezig (zowel op console als bordspelen), enkele spelletjes en knuffels vanuit het speelgoedmuseum van Mechelen en enkele stukken speelgoed die het SteM gekregen heeft van gezinnen. Ik vind dit een erg leuke expo en zeker ook kindgericht. Er wordt veel uitleg gegeven maar er is ook mogelijkheid om in interactie te gaan met de kinderen. Zo kunnen ze zich verkleden, spelletjes spelen en hun mening geven bij kunstwerken en gestelde vragen.

11u15- 13u15: Stadsspel
Voor het stadsspel kregen we een erg gemakkelijke uitleg: je krijgt per groep een iPad, een stuk krant, een wit papier, een tekenpotlood en een plattegrond. Ga naar een aangeduide plaats op de kaart en voer de opdracht juist uit.
Op elke plaats hing een QR-code die je moest scannen. Achter elke code zat een korte beschrijving van een artiest en op welke manier hij met kunst aan de slag gaat, een vraag rond deze artiest en ook nog een opdracht rond deze kunststijl die je achteraf zelf moest beoordelen. Van de 7 artiesten kende ik maar 1 iemand bij naam, namelijk Banksy, maar van de anderen had ik wel al eerder gehoord. 
De artiest die me het meeste is bijgebleven is Slinkachu die in grote steden mini-kunst gaat maken door met kleine poppetjes een wereldje maakt en hier dan foto's van neemt. De gewone mens loopt hier zo maar voorbij, maar als je even tijd neemt is het wel mogelijk dat je zo een klein kunstwerk tegen komt in de drukte van de wereld. Een erg mooi iets eigenlijk.
Ik vind dit een toffe opdracht om later in de klas te gebruiken maar wel pas in een derde graad omdat ze toch wel kaart moeten kunnen lezen en zich ook aan de verkeersregels moeten kunnen houden zonder dat er constant een leerkracht bij loopt. Ook vind ik de app erg handig want je hoeft ze online maar in elkaar te steken maar kan ze achteraf wel gewoon downloaden zodat er niet altijd internet nodig is.

14u - 16u: City games
Na het middageten trokken we weer naar buiten om enkele spelletjes te spelen die niet meer zo gekend zijn en anders zijn dan het touwtje springen en het voetballen.
We begonnen met een balspel. Hiervoor heb je enkel een bal en een muur nodig. In dit spel speel je in teams waarbij je altijd een level hoger kan klimmen. Je gaat in een rij staan en de eerste gooit de bal omhoog en de tweede vangt deze op, daarna doet de tweede hetzelfde en vangt de derde de bal op, en zo verder. Als iedereen dit succesvol gedaan heeft gaat de groep naar het volgende level waarbij de eerste de bal omhoog gooit en de twee eerst 2 keer in de handen klapt voor men de bal opvangt. Dit wordt weer gedaan door iedereen en zo kan je naar het volgende level klimmen waarbij weer een andere variatie van het opvangen wordt toegepast.
Hierna gingen we verder naar de zangspelen waarbij je met iedereen in een cirkel staat en al spelenderwijs een lied zingt waarbij opdrachtjes horen. Het lied "de mosselman" vond ik het leukste omdat dit lied gekend was en omdat er ook een duidelijk einde was. Bij de andere spelen was dit minder duidelijk, maar wel nog steeds erg amusant. Hierbij moet er wel rekening gehouden worden dat de liedjes op voorhand aangeleerd moeten worden en daarna het spel moet uitgelegd worden.
Daarna gingen we verder naar de grote markt voor een hinkelspel waarbij je in elke categorie 8 dingen moest opnoemen in een constant ritme. De thema's waren: meisjesnamen, jongensnamen, groenten, fruit, landen, dieren, kleuren en voorwerpen. Wie als eerste alle 8 de opdrachten correct uitvoert, is de wanneer.
Als laatste zijn we naar het station gegaan om nog een rekkerspel te spelen. Hierbij moest je op verschillende manieren op de rekker springen. Als je dit goed deed ging de rekker hoger en deed je de opdrachten weer opnieuw.
Ik vond deze sessie echt geweldig. Het had een erg nostalgische waarde omdat ik de meeste dingen zelf nog in mijn schooltijd gespeeld heb. Maar ik merk nu ook dat ik deze spelen al grotendeels vergeten was en dat ik ze ook niet meer op de speelplaats zie terugkomen. Ik neem deze spelletjes zeker mee om later aan mijn eigen kinderen aan te leren omdat hier erg gewerkt wordt aan sociaal contact en het ook eens iets anders is dan tikkertje en voetbal. Voor mij was deze sessie echt het hoogtepunt van de dag!

No comments:

Post a Comment