Wednesday, January 6, 2016

Muzodag 2: Dagje JTO

8u45 - 12u: Workshop muzisch spel
Dixit
Deze ochtend werden we in jeugdtheater ondersteboven verwacht waar we met een sessie muzisch spel startte. Deze sessie begonnen we met enkele muzische spelen uit te testen. Hiervoor kregen we drie kwartier de tijd. We begonnen met het spel dixit. Hierbij krijg je elk 6 kaartjes met een prent op. Bij één van de kaarten moest je een zin verzinnen en moesten de anderen uit hun eigen hand een kaart kiezen die bij deze uitspraak hoort. Daarna worden alle gekozen kaarten geschud en moet je raden om welke kaart het oorspronkelijk ging. Zo kon je dan punten verdienen en wie het eerste 30 punten verdiende, was gewonnen. Dit vond ik het leukste spel van de drie die wij gespeeld hebben. Bij dit spel heb je vooral veel fantasie nodig, maar het is erg leuk eens je er mee weg bent. Na dit spel hebben we horen zien zwijgen gespeeld. Hierbij moest je verschillende opdrachten uitvoeren en zo kon je punten verdienen. Enkele opdrachten waren: braille, rugschrijven, zeg een euh en uitbeelden. Als laatste hebben we het spel ikkben... ikkedoe... gespeeld. Dit was een uitbeeldspel waarbij je een persoon die een bepaalde opdracht uitvoerde moest uitbeelden. Dit is een spel geschikt voor de eerste graad, maar ikzelf vond het ook erg leuk om te spelen omdat er knotsgekke situaties uit voort komen.
Na deze korte kennismaking met de verschillende spelen gingen we over naar het muzische spel dat de rest van de voormiddag zou innemen. Het spel startte van een trivial persuit bord waarbij de vragen door opdrachten ingewisseld waren. Zo stond elke kleur voor een ander muzisch deeldomein. (Blauw: muziek; Geel: drama; Groen: beeld; Roos: muzisch taalgebruik; Paars: media; Oranje: bewegingsexpressie) Als eerste kwamen we op een blauw vlak wat betekende dat we met muziek begonnen. Hierbij moesten we een gedicht voordragen in een spreekkoor. Daarna moesten we een gekozen gedicht ook omzetten naar een spreekkoor. Als dit lukte, was de opdracht tot een goed einde gebracht en mochten we weer dobbelen.
Als tweede kwamen we op een groot geel vlak waardoor we de hoofdtaak voor drama mochten uitvoeren. Hierbij moesten we een eigen reportage maken over een ludieke situatie en deze ook filmen. Ons verhaal ging als volgt:

In de nacht van 4 op 5 januari is de beer van mr. De Bruyne ontsnapt. De beer was weggevlucht in het bos achter het huis van meneer De Bruyne. Hij nam een kaars om de beer te gaan zoeken in het bos en struikelde daar over een losliggende tak. Door de val kwam het vuur van de kaars op de lont van vuurwerkpijlen terecht. We denken dat deze pijlen daar eerde werden gelegd omdat deze illegaal aangekocht waren door enkele tieners. Na het voorval waren zowel de beer als meneer De Bruyne ongedeerd.

Ik heb erg genoten van deze opdracht omdat we onze fantasie de vrije loop mochten laten gaan waardoor we op een erg ludieke situatie uitkwamen.
Als derde opdracht mochten we de hoofdtaak voor media uitvoeren. Hierbij gingen we aan de slag met de iPad waarbij we met een app sokkenpoppen konden laten spreken. Met deze app moesten we een uitnodiging maken voor een spelletjesavond. Hierbij konden we kiezen uit verschillende sokkenpoppen, decors en decorstukken. Wat ik erg tof vond aan deze app is dat jouw stem een beetje veranderd wordt.
Mondriaan in Lego
Als vierde opdracht gingen we naar beeld waarbij we een Mondriaan moesten maken uit lego. Als vijfde opdracht bij bewegingsexpressie moesten we een dans maken waarbij de rollen "boekhouder", "lezer" en "dief" duidelijk aan bod kwamen. Deze opdracht ging iets minder omdat we de opdrachten verkeerd geïnterpreteerd hadden waarbij we eerder een chaotische dans creëerden. Ook konden we de lagen van de ruimte beter gebruiken. Zo deed enkel de boekhouder dit, terwijl de lezer en dief vooral in de bovenste ruimtelaag bleven. Ook hier konden we in variëren zodat er een meer dynamische dans zou ontstaan.
Om af te sluiten hadden we nog een opdracht voor media waarbij we een prent moesten inkleuren en met behulp van de app "Quiver" kon je jouw tekening tot leven brengen. Dit vond ik ontzettend vernieuwend. Zo iets heb ik nog nooit gezien en is iets wat ik later zeker nog ga gebruiken, zowel thuis als in de klaspraktijk.

13u - 16u: Workshop muziek/drama
Het eerste uurtje startte we met muziek. Er was aan elk van ons gevraagd om een stuk speelgoed mee te brengen zodat we dit konden gebruiken tijdens deze sessie. We gingen in een cirkel zitten met ons stuk speelgoed in de hand en we mochten uittesten welke klanken dit speelgoed maakte. Daarna werden alle stukken doorgegeven en uitgetest zodat duidelijk werd voor iedereen welke klanken alle stukken konden maken. Daarna kregen we een fragment te zien waarin er met speelgoed een ritme werd gemaakt. Daarna was het aan ons om in groepjes van 7 aan de slag te gaan en ook een ritme te creëren met ons speelgoed.
Wat me opviel was dat het veel simpeler leek dan dat het eigenlijk was. Eerst moesten we een ritme zoeken dat we makkelijk konden aanhouden en daarna moesten we ritmes zoeken die binnen het hoofdritme passen. Als laatste moesten we dit alles samenbrengen tot één groot nummer. Wat bij ons stroef liep, was dat we het hoofdritme altijd kwijt raakte. We hebben dit opgelost door het altijd aan te geven door te tikken op een diabolo. Achteraf tijdens de bespreking kwam dit ook weer aan bod. Zo kan je het ritme veranderen door woorden en deze te tikken op de lettergrepen. Ook kan je in de klas een metronoom aanbieden die zachtjes de maat aangeeft.

De overgang naar de dramales deden we aan de hand van spelletjes. Eerst hebben we een kennismakingsspel gespeeld, namelijk: de stoel rechts van u. Hierbij wordt erg geoefend op de namen van de groep en op de reactiesnelheid van de leerlingen. Hierna speelden we het spel "de stok van Lobo" waarbij door middel van oogcontact een stok gegooid werd naar elkaar. Er was natuurlijk ook een straf als je de stok liet vallen. Zowel de gooier als de vanger moeten dan op de grond gaan liggen, roepen "mijn schuld!" en spelen daarna weer verder alsof er niks gebeurd is. Bij dit spel viel me erg op hoe geconcentreerd we waren toen het spel eindigde. Meneer Van Guyse was een uitleg aan het geven, en we hingen allemaal als het waar aan zijn lippen. Dit doordat we nog zo gefocust waren van het spel. Ook is dit spel een metafoor. Zo staat de stok die doorgespeeld wordt voor de tekst die gezegd wordt tijdens een toneel. Hierbij moet je oogcontact maken voor je de tekst doorgeeft. Ook moet je gepast kunnen reageren op wat een ander zegt. En het belangrijkste vind ik is dat: ook al maak je een fout door je tekst fout op te zeggen, zeg even dat je in fout was, maar ga daarna weer met evenveel enthousiasme verder.
Na de pauze gingen we verder met de spelen "123 piano" en "hi ha ho". Dit voornamelijk om alle concentratie weer te bundelen. Na deze spelletjes namen we elk het hoofddeksel dat we meegenomen hadden en verspreiden we deze doorheen de ruimte. We wandelde doorheen de zaal en eens de muziek stopte, namen we het hoofddeksel het dichtste bij ons en leefden we ons in in dat personage. Na enkele personages gespeeld te hebben, kwamen we tot de conclusie dat we altijd heel stereotype denken en dat we hier eigenlijk van af moeten stappen. Hierna kregen we een nieuwe opdracht om een hoofddeksel te kiezen dat we gedurende een half uur wouden zijn en daarna verplaatsten we ons weer doorheen de ruimte. We sloten de ogen en moesten dan voor onszelf enkele vragen beantwoorden zoals: hoe heet jouw personage, hoe oud ben je, hobby's, relatie, beperkingen,... en eens dit in onze gedachten ingeplant was, moesten we ons bewegen zoals ons personage zich zou voortbewegen. 
Als laatste kregen we de opdracht om iemand anders te zoeken die niet onmiddellijk bij jouw personage past en hiermee in conversatie te gaan. Na even in te oefenen, brachten we dit voor aan de anderen en werden we allemaal ook kort beoordeelt over de beleving van zowel de spelers als de toeschouwers.
Uit deze les neem ik zeker enkele dingen mee. Zo heb ik enkele spelletjes geleerd die ervoor zorgen dat de aandacht gefocust wordt. Daarnaast heb ik ook geleerd hou je een kind kan ondersteunen bij een ritmeoefening. Als laatste heb ik nog geleerd dat je duidelijke instructies moet geven over het inleven in een personage. Ikzelf ben helemaal geen goede toneelspeler omdat ik daar te veel buiten mijn 4 muren moet denken, maar toch heb ik erg genoten tijdens deze sessie omdat meneer Van Guyse alles goed begeleidde.

No comments:

Post a Comment