Thursday, January 7, 2016

Muzodag 3: Beeld en media op de campus

8u45 - 12u: Workshop beeld
Vandaag werden we op de campus verwacht voor een beeld sessie van een extern persoon. Aan het lokaal aangekomen, merkte ik dat dit dezelfde mevrouw was die ook vorig jaar de beeldsessie op de campus had gegeven. Ik was onmiddellijk in de wolken omdat ik vorig jaar echt genoten heb van deze sessie. Wat bleek nu: De sessie dit jaar liep heel gelijklopend met die van vorig jaar waardoor ik niet echt muzisch uitgedaagd werd. Zo was heel de voormiddag in hetzelfde stramien als vorig schooljaar.
Toen we binnen kwamen, mochten we gezamenlijk in een cirkel gaan zitten en in het midden stond een bak vol speelgoed. We kregen als opdracht om hieruit een stuk speelgoed te kiezen, ons hiermee voor te stellen en daarna nog vertellen wat vroeger ons lievelingsspel was.

Mijn naam is Kizzy en ik kies voor de kapotgebeten bal omdat ik thuis twee katten heb. Eén van hen, Fred genaamd’ is een echte speelvogel die graag in alles bijt. Daarom staat de bal symbool voor het spelen met mijn katten, en het kapotte staat voor hoe Fred graag het huis op stelten zet. Vroeger speelde ik graag met de auto’s. Dit deed ik het liefste alleen, ook al waren we met 4 thuis.


Hierna kregen we enkele opdrachten om onze fantasie de vrije loop te laten. Zo werd er eerst een haardroger doorgegeven die we dan moesten herdefiniëren. Deze werd dan een deo, een douchekop, een gitaar, een lippenstift en nog vele andere. Als tweede gaven we een blauw kommetje door waarbij we elk een andere eigenschap moesten opnoemen zoals: Het is blauw, je kan er uit eten, het is opgebouwd uit cirkels, het is ruw aan de binnenkant, … Als derde moesten we een stuk speelgoed weer herdefiniëren en deze dan “verkopen” aan elkaar. Zo had ik een klok, maar eigenlijk was dit een fontein die water spuwde als je het met liefde behandelde. Dit wisselde ik dan om voor een kan die alle wonden heelde. Zo wisselden we enkele keren en na een paar minuten gingen we weer in de kring zitten en vertelden we over wat dit voorwerp geworden was. Deze opdracht zorgt voor een veilige omgeving omdat iedereen tegelijk bezig is, waardoor kinderen minder snel zullen dichtklappen omdat de spotlight gedeeld wordt. Ook wordt de fantasie geprikkeld omdat iedereen aan het fantaseren is en je wordt ook aangespoord om het voorwerp extra krachten te geven waardoor mijn fontein op het einde elke drank mogelijk kon spuiten.
Na het speelgoed gingen we aan de slag met stoffen. Zo kozen we elk een stuk stof en moesten dit op een originele manier aantrekken. Dit deden we daarna nog eens met 3 andere stukken stof. Daarna werden we gevraagd om eerst in groepjes van 2 en daarna in groepjes van 4 stukken stof aan elkaar vast te maken zodat we één grote groep werden die aan elkaar vast hingen. Als laatste moesten we in deze groep van alle stukken stof een bal maken waarmee we achteraf spelen mee gingen uitvinden. We kregen de opdracht om 3 spelen in elkaar te steken met recycleerbaar materiaal. Deze spelletjes mochten gebaseerd zijn op bestaande spelen. Als eerste hadden we tikkertje op de hoge omgevormd zodat er op de grond enkel verplaatst mocht worden door te hinkelen en de personen waarden aangetikt met de bal. Als tweede spel hadden we 2 wasmiddel flessen aan elkaar vastgebonden en moest er een bol wol door gegooid worden zodat de flessen ingepakt werden.
Na de pauze gingen we verder met het recycleerbaar materiaal en gingen we onze eigen poppetjes maken. Iedereen naam een lege fles en ging hiermee aan tafel zitten. Daarna kregen we een korte opdracht wat we moesten doen met deze fles en gaven we deze daarna door aan onze buur. Volgende zaken moesten we doen:

  • Snij een deeltje van je fles af
  • Maak armen
  • Maak het afgesneden stuk vast aan de pion
  • Maak voeten
  • Maak ogen, oren en mond
  • Maak vleugels of een staart
  • Geef het mannetje dat nu voor je staat een persoonlijkheid.
Dit is Jules en hij is een erg joviaal persoon. Hij heeft heel veel collega's op het werk waarmee hij elk weekend op café gaat. Maar onlangs heeft Jules een werkongeval gehad waardoor hij nu met een kruk moet lopen.

Het voordeel om op deze manier te werk te gaan, is dat je verschillende ideeën van andere voor je krijgt omdat de pion na elke stap doorgegeven wordt. De opdracht is ook erg procesgericht omdat je uitgedaagd wordt om het mannetje expressiever te maken. Ook durf je creatiever aan het werk te gaan omdat je met meerdere aan een pion werkt, terwijl moest je het helemaal alleen maken, dan zou je op veilig spelen omdat je iets moois wilt maken in plaats van iets heel creatief.

12u45 - 16u: Workshop media
Tijdens deze sessie maakte we kennis met enkele apps en tools om muzisch aan de slag te gaan. Als eerste speelde we pictionary aan de hand van sketch party tv. Hierbij heb je een tablet en een beamer/smartboard nodig. Er is één persoon die op de tablet tekent en de andere groepsleden moeten dan raden wat er getekend wordt. Zo kan je met teams tegen elkaar spelen en het team met de meeste correcte antwoorden wint. De tweede app was MadPad waarmee je 12 geluiden kon opnemen en hiermee een ritme kon maken. Ook kan je gemakkelijk het spel "raad het geluid" spelen. Sluit gewoon enkele boxen aan op een tablet waar de geluiden mee opgenomen zijn, en laat de anderen dan in groep raden. Wij hadden volgende geluiden:

  • Dichtslaan van een locker
  • Typen op een toetsen bord
  • Zwaaien van een ketting
  • De "ping" van een microgolfoven
  • Het schuiven van een stoel over de grond
  • Een horloge over een ijzeren paal
  • Vuilback die dicht valt
  • Ritselen van bladeren
  • Verfrommelen van een papier
  • Scheuren van papier
  • Muntstuk inwerpen in een automaat
  • Boeken laten vallen
Het viel ons erg op dat de geluiden moeilijk te raden waren, maar eens je wist wat het was, leek het allemaal erg vanzelfsprekend. We kregen ook de opdracht om een ritme te maken met deze geluiden, maar dat vonden we erg moeilijk om te doen. We hadden hier ook te weinig tijd voor om echt een goed resultaat te verkrijgen.
Daarna speelden we het spel "waar ben ik". Hierbij moesten we foto's opzoeken van plaatsen en deze in google presentaties zetten. Dit is erg handig want je kan met verschillende personen tegelijkertijd in één document werken. Het enige waarop je wel moet letten is dat er een internetverbinding aanwezig is. Eens iedereen een foto geüpload had, konden we beginnen spelen. Zo moest een groepje voor het smartboard gaan staan en werd achter hen een plaats getoond. De groep moest dan aan de hand van ja-nee vragen raden waar ze zich bevonden. Je kan dit ook weer in een competentie steken door zo weinig mogelijk vragen te stellen. De groep die het correct raad met de minste vragen, wint dan. 
Als laatste opdracht kregen we de taak om een teaser te maken om de kinderen van de scholen van Dworp uit te nodigen op een spelletjesdag volgende week donderdag. Hiervoor gingen we aan de slag met de app: iMovie. Deze app is zeker bruikbaar bij leerlingen, maar ik zou deze pas gebruiken in een derde graad omdat zelfs de meeste onder ons last hadden met het gebruik van deze app. Maar eens je alles goed onder de knie hebt, kan je echt heel veel kanten uit met filmbewerking.
Onze teaser zag er als volgt uit:

No comments:

Post a Comment