Friday, January 15, 2016

Kleurenwaaier

Evaluatie: Proces en product
Doelgroep: Alle graden
Materiaal: Een kleurenwaaier
Uitleg techniek:
Elke leerling kiest 2 kleuren. 1 kleur om het proces aan te geven en een andere om het product aan te geven. Daarna geven ze nog een korte uitleg waarom ze precies voor die kleuren hebben gekozen. Zo kan rood staan voor woede omdat ze het moeilijk vonden, maar het kan even goed voor liefde staan omdat ze erg genoten van de activiteit.

Verklaring keuze:
Het is een erg simpele, maar evidente manier om te evalueren. Doordat alle leerlingen één voor één aan bod komen, kunnen de kinderen ideeen opdoen van elkaar. Zo kunnen ze ook akkoord gaan met dingen die al gezegd geweest zijn of net betwisten wat een ander zei. Het nodigt ook uit om extra vragen te stellen en in dialoog te gaan met elkaar.
Ik heb deze waaier ook gebruikt om het muzisch spel in Dworp te evalueren. Wat me erg opviel, was dat de kinderen vooral hun lievelingskleur kozen omdat ze dat een leuke kleur vinden en dat ze het ook erg leuk vonden. Hierbij zijn Joke, Liesbeth en ik gaan doorvragen naar wat ze het tofste vonden, welke hoek er uit sprong voor hen en welke opdracht ze het minste vonden. Deze vragen hebben we enkele keren moeten herhalen maar toen we ongeveer aan de helft van de leerlingen zaten, begonnen ze al spontaner te vertellen wat ze het leukste vonden en waarom. Daarom denk ik dat dit ook een techniek is die vaker gebruikt moet worden voor er echt kritisch geëvalueerd kan worden.

No comments:

Post a Comment